Hvordan fjerner man lettest bambus?

Hvordan fjerner man lettest bambus i relative stor mængder (ca. 3 bede á 7–8 m²). De skal ikke flyttes, men fjernes. Der hvor de står (en gårdsplads på en 4-længet gård) skal der sættes klitroser og lignende.

Med venlig hilsen
Torben Milvang, Sølballegaard, marts 2003

Svar

Det er formentlig Gul Bambus, der er tale om. I så fald er rodnettet meget kompakt og hårdt, men det er også meget overfladisk og når ikke længere end ca. et spadestik ned. Løsningen er derfor at grave rodkagen fri i den ene side, spænde en krog (en wire eller en kæde) på, så den har fat neden under rodkagen og så trække den op ved at løfte hele kagen bag over og fri af jorden. Som trækkraft skal bruges en traktor, et spil eller et taljetræk, som er godt gjort fast. Kan det ikke skaffes, findes der firmaer, som er specialiseret i (og har tilladelse til!) at sprænge roden bort.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan fjerner man lettest bambus?