Planter til god muld, men i næsten fuld skygge?

Vi er for nyligt blevet de lykkelige ejere af en gård, og blandt mange projekter ønsker vi noget mere planteliv på gårdspladsen, især langs en nordvendt staldmur. Her kommer kun lidt sommersol fra øst, men jorden er god. Vi ville meget gerne have et bed med planter i forskellige størrelser, farver og »former«, hvor der er noget at kigge på året rundt og gerne med blomster, der egner sig til afskæring.

Vi håber, at I har nogle forslag.

Med venlig hilsen
Esben og Louise, januar 2012

Svar

Nu fremgår det, at jorden er »god«, og det er der ingen grund til at tvivle om, men spørgsmålet er blot: Hvor god er den? I nærheden af en stald kan man godt frygte, at jorden er overgødet med især kvælstof, og det medfører, at den vil være uegnet til nogle planter. Men se på ukrudtet: Hvis der er mange nælder, fuglegræs og vild kørvel, så er jorden meget kvælstofrig.

I det følgende vil jeg gå ud fra, at jorden er overgødet og helt udelade de planter, som ikke klarer sig i sådan en jord.

  • Blandt de stedsegrønne kan man bruge: almindelig mahonie, almindelig taks, koreansk ædelgran, palmebladet bambus, pilebladet dværgmispel og sølvberberis.
  • Blandt de løvfældende buske kunne det være: almindelig benved, almindelig hyld, fjeldribs, havehortensie, japansk løn og ranunkelbusk.
  • Blandt stauderne kunne det være: almindelig kongebregne, blå anemone, bredbladet klokke, engelsød, europæisk hasselurt, hvid anemone, julerose, kambregne, kaukasisk stjerneskærm, kranslilje, skovjordbær, storrodet storkenæb og vårfladbælg.

Her er intet nænt om løgvæksterne, men der vil også være mange blandt dem, som kan trives under de beskrevne forhold.

Vårfladbælg

Vårfladbælg er en fin forsommerstaude. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Planter til god muld, men i næsten fuld skygge?