Kan Iris florentina vokse/gro i Danmark?

Ifølge gamle lægebøger fremstillede man »violrod« af rodstænglen – den skal dufte af viol. Den tørrede rod gav man børnene at tykke på ved tandbrud, den tørrede pulveriserede rod blev brugt som »medicin« i vin eller vand.

Kan det tænkes at andre irisarter kan bruges til det samme – altså dufter af viol?

Med venlig hilsen
Birgit Green, marts 2012

Svar

»Iris florentina« er et udtryk, som anvendes om rødder af arterne Iris germanica, Iris florentina og Iris pallida, når de bruges for deres duft.

Læs mere om fremstilling og anvendelse af disse rødder i artikelen Orris root på Wikipedia.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan Iris florentina vokse/gro i Danmark?