Kan lathyrus trives i vores rododendronbed?

Jeg har et stort flot rhododendrodbed på min sydvestvendte terrasse og vil høre, om lathyrus kan gro i surbundsjord? Jeg skal holde stor havefest 3. aug, og da er rhododendron jo lidt kedelig.

Kan det mon lade sig gøre, eller er der andre mere velegnede sommerblomster. Skal være ret høje.

Med venlig hilsen
Jette Peytz, februar 2013

Svar

Lathyrus kan ikke trives i et surbundsbed, så den er udelukket.

Derimod kan man se en smuk slyngplante i surbundsafdelingen i Botanisk Have, Aarhus. Her vokser den kraftigt år efter år med smukke, gule og orange blomster, slyngende op gennem og delvist også hen over buskene i bedet. Planten hedder Tropaeolum ciliatum. Om den kan skaffes i danske plantehandler, er vel et spørgsmål, men de mest effektive kan sikkert skaffe den hjem fra Holland. Planten stammer fra Chile og er som antydet meget livskraftig. Det må komme an på en konkret bedømmelse på stedet, om man vil plante den. Under alle omstændigheder bør man følge dens udvikling meget nøje og gribe ind med beskæring (inklusive rodudløberne) i tide.

Hvis det hellere skal være sommerblomster kan man foreslå begonia og tøffelblomst, men begge er lave.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan lathyrus trives i vores rododendronbed?