Er der et alternativ til spagnum til surbund?

Hej havenyt,

Jeg har for mange år siden, på Beder gartnerskole, lært, at uleret grus er et rigtig godt alternativ til spagnum (til surbund).

Men jeg undrer mig over at det ikke har vundet indpas nogen steder, heller ikke hos de professionelle, så vidt jeg ved.

Kender I noget til det?

Med venlig hilsen
J. Agger, juni 2022

Svar

Kære Peter,

Det er sandt, at spagnum ikke er det eneste, som surbundsplanter kan gro i. I naturen vokser mange surbundsplanter ikke i spagnum, men derimod i en gruset jord, som du selv nævner. For at surbundsplanterne trives, skal jorden dog være sur, og det kan grus ikke gøre alene.

Spagnum står de fleste steder som det eneste, der kan bruges, når man planter for eksempel rhododendron. Det er tilmed nemt at skaffe i det nærmeste byggemarked, og koster ikke alverden, hvilket har gjort det meget populært.

Men man kan godt selv lave sin egen surbundsjord, og dermed spare de hårdt pressede højmoser for yderligere beskadigelse.

En måde at lave en sur jord er at blande lige store mængder havejord med filtergrus (2–6 mm), der gør jorden veldrænet samt bøgeblade, gran- og/eller fyrrenåle, der gør den sur. Har man valget mellem gran- og fyrrenåle, så er fyrrenåle at foretrække, da de indeholder mere næring. Kan man finde havejorden under et gran- eller fyrretræ, så er den allerede sur, og derfor bedre end havejord taget et andet sted i haven, hvor der ofte er mere kalkrigt.

En anden måde giver en lidt bedre surjord, men tager også længere tid, fordi der skal komposteres blade. Her er opskriften at blande lige dele filtergrus (2–6 mm), gran- eller fyrrenåle og bladkompost, hvor kompost lavet på bøgeblade eller alternativt egeblade, giver den bedste, sure bladkompost.

Men tilbage til din undren over, at der stadig bruges spagnum, så er jeg helt enig, og man kan kun håbe, at der snart breder sig en større forståelse både hos private haveejere og hos de professionelle for, at der findes alternativer.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Ormeposten

Bestil kompostorme fragtfrit

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Jord > Er der et alternativ til spagnum til surbund?