Hvilke planter kan vokse i en meget sandet jord?

Mine forældre bor på landet med en del jord omkring. Nu har de fået gravet et stort hul, som så langsomt er ved at fylde sig selv til en senere sø. Hele kanten og det omkringliggende areal er meget sandet jord, eller næsten kun sand. Min mor vil jo gerne beplante rundt om søen, og gerne med noget nemt, som næsten passer sig selv – noget blomstereng eller lignende. Men hvad kan vokse i næsten kun sand?

Med venlig hilsen
Tina Andersen, marts 2003

Svar

Det lyder som noget, der skal udvikle sig til en slag naturgrund. Hvis det er tilfældet, vil jeg forslå at du bruger naturens planter som udgangspunkt. Sådan som du beskriver det, må der være forskel på det, som skal være langs vandhullet og det som er rundt om søen. I det fugtige kan du vælge nogle sumpplanter. De fleste af dem er ikke specielt til sandjord, men hvis du gør det, at du giver dem en god klump jord med når du planter, vil mange af dem godt kunne overleve og efterhånden klare sig godt. Det kan f.eks. være almindelig mjødurt, Filipendula ulmaria, det kan være engnillekerod, Geum rivale og lægebaldrian, Valeriana officinalis.

Men projektet er så stort, at jeg vil anbefale dig at købe det lille hæfte Stauder i natur og have fra Landsforeningen Praktisk Økologi. Der kan du også finde en del om at lave blomstereng.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilke planter kan vokse i en meget sandet jord?