Er rævehale en flerårig plante?

Jeg har fået en plante – rævehale – som er så flot.

Jeg vil gerne spørge, om det er en plante som kan være flerårig, og hvordan den behandles

Med venlig hilsen
Ketty Steffensen, maj 2013

Svar

Jeg går ud fra, at du med den smukke rævehale taler om en rævehaleamarant, Amaranthus caudatus.

Den er meget flot, men desværre kun enårig, da den ikke tåler frost. Den kaster rigeligt med frø, så du kan være helt sikker på, at der her i maj spirer masser af nye planter frem, hvis den får lov at selvså. Det kan være en god ide at begrænse frøspredningen. De er dog lette at hakke om, men irriterende i såede rækker.

Amarantfamilien består ikke kun af planter, som er flotte og imponerende – bladene kan spises, og frøene er meget næringsrige og i øvrigt glutenfri.

Du kan læse mere om amarant i artiklen Amarant.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er rævehale en flerårig plante?