Er vedbend giftig?

Jeg ved, at hedera helix er gifte, særligt når den blomster. Har I evt. foto, tidskrift osv., da min dagpleje ikke rigtig tro på mig? På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Helle Hejlsvig, marts 2003

Svar

Det er rigtigt, at vedbend, Hedera helix, indeholder giftige saponiner, der især findes i bærrene, men også i mindre mængde i blade, stængler og blomster. Det er nu yderst sjældent, at der sker forgiftningstilfælde, idet bærrene er hårde og meget bitre, så barnet hurtigt vil spytte bærret ud igen.

Mange planter, herunder kartoffel, påskelilje, hyld, rå grønne bønner og julestjerner er giftige og børn skal med tiden lære at de ikke må spise hvad som helst. Fjerner man alle giftige planter helt fra børns omgivelser, lærer de fejlagtigt, at det der findes i naturen og haven ikke er farligt. Det kan senere føre til alvorlige forgiftninger, når børnene er blevet ældre. For de små dagpleje- og vuggestuebørns vedkommende, skal de være under opsyn hele tiden. Findes der alligevel planter, der skaber utryghed, er løsningen at afskærme, frem for at fælde. Dagplejemødre stiller deres hjem til rådighed, og der skal også være plads til privatliv efter fyraften og i weekender.

Du kan låne en lille bog på biblioteket: »Giftige planter og dyr« af Horst Altmann (Gads forlag, 1993).

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er vedbend giftig?