Er det her noget helt andet end den såede papaya?

Sort natskygge

Denne store flotte plante blev sået i marts – er det den såede papaya? Foto: Emilie

Jeg har plantet nogle kerner fra en papayafrugt omkring marts, og de har stået i god sol i en urtepotte siden. Flere planter er kommet op, og en har jeg ladet gro, den er nu ca. 40 cm høj og har fået bær.

Den ligner ikke et papayatræ, som dem man finder billeder af på internettet. Kan I måske se, hvad det er der står i min urtepotte? Jeg har sendt nogle billeder med at både plante og bær.

Sort natskygge blad

Sådan ser plantens blade ud. Foto: Emilie

Bær på sort natskygge

Bær på planten Foto: Emilie

Bær af sort natskygge

Planten har sorte bær. Foto: Emilie

Med venlig hilsen
Emilie, maj 2011

Svar

Tak for de gode og skarpe fotografier, som gør det let at svare: Planten med de grønne og senere sorte bær er en sort natskygge. Den har intet med papaya at gøre, og desuden er den meget giftig og må absolut ikke spises. Frøene har sandsynligvis ligget i den kompost, der er blandet i pottejorden, og de er så spiret frem i stedet for papayafrøene.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Botanik og plantenavne > Er det her noget helt andet end den såede papaya?