Hvilke hurtigvoksende slyngplanter egner sig til en fed og fugtig mosejord?

En stor del af haven er med fed fugtig mosejord – i regnperioder står der pytter i flere dage. Jeg har forsøgt med Arkitektens trøst, Vedbend og Klematis for at skabe et hegn, men de klarer ikke strabadserne på jorden. Hvilken hurtigvoksende (slyng)plante vil egne sig til hegn på den slags jord?

Med venlig hilsen
Dan Larsen, april 2003

Svar

Det er småt med slyngplanter, der trives på våd jord. Årsagen til at planterne går ud er lavt iltindhold i rodzonen. Du kan forbedre vilkårene ved at dræne jorden i plantehullet med grus eller sand eller dyrke planter i store potter.

Ordinære buske som hyld, syren, solbær, snebær, hortensia samt sort og gul bambus (Sinerundinaria murielae og Sinerundinaria spathaceus) vil kunne klare skærene. Forsøger du med klematis igen (i potte) skal du huske at lægge et drænlag af sand/grus øverst omkring stænglen, så rodhalsen ikke bliver for fugtig og angribes af svamp.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilke hurtigvoksende slyngplanter egner sig til en fed og fugtig mosejord?