Er alle rosengrene med 7 blade vlldskud?

Jeg har købt en rose sidste år, en Bassino Kormixal. Den har 7 blade på de fleste grene, og har haft det hele tiden. Der er mange blomster på alle. Den ser sund og rask ud. En ven siger, at dem, der er med 7 blade, det er vildskud. Men der er faktisk kun en enkel gren, der har 5 blade. Der er vel ingen grund til at jeg begynder at skamfere den?

Med venlig hilsen
Jette Rehder, juni 2014

Svar

Uden at have set blomsterne på de grene, som bærer 7-finnede blade, kan jeg ikke afgøre, om de er vildskud.

Men hvis blomsterne er små (2–3 cm i diameter), flødefarvede eller svagt lyserøde og har en teagtig duft, så er det vildskud. Og vildskud skal fjernes, for ellers tager de fuldstændigt magten fra det ene skud med 5-finnede blade, som sikkert er det ægte (det som har kostet alle pengene).

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er alle rosengrene med 7 blade vlldskud?