Er egetræsflis godt til surbundsplanterne?

Vi har fået en stor sæk fine egetræs-spåner fra en gørtler og tænker på at lægge det på jorden ved blåbær og rhorodendron i vores have. Der er jo en del garvesyre i egetræ, og spørgsmålet er om det er godt for surbundsjorden eller om det indeholder for meget garvesyre.

Med venlig hilsen
Klaus Loehr-Petersen, august 2016

Svar

Det er en rigtig god og meget bæredygtig løsning at udlægge. Om præcist egespåner og dets indhold af garvesyre er for højt eller ej i forhold til den ønskede surbundsjord ved jeg ikke. Jeg ved dog at der er gode erfaringer med at anvende langt mere bæredygtige alternativer til sphagnum, hvor det særligt er bladene fra eg og bøg samt fyrrenåle der anvendes. Mig bekendt er der også et indhold af garvesyre i disse blade. Fordelen ved anvende blade til forsuring af jorden er at det går hurtigt med at få det formuldet end eksempelvis spåner, hvorfor jeg vil antage at effekten opnås hurtigere.

Jeg synes dog helt klart, at du bør forsøge dig frem. Jeg har umiddelbart ret svært ved at forestille mig at du med iblanding/udlægning af spåner kan skabe en forsuring i jorden i en sådan grad at planterne tager skade. Det er ideelt at nå en pH på 4,5–5,0 når man ønsker surbundsjord, og da en typisk havejord er neutral pH på omkring 6,5–7,5 så er der ‘lang vej’ fra neutral til tilpas sur jord. Når du har gjort dig nogle erfaringer så må du jo meget gerne dele ud af disse her på Havenyt.dk

Med venlig hilsen
Martin Theill Johansen
Landskabsarkitekt MDL

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er egetræsflis godt til surbundsplanterne?