Kan efeu laves som en ny hæk på min lærkehæk?

Vi har en gammel lærkehæk som er ved at være lidt tom i bunden, men fin nok i toppen, men den breder sig ind mod vores indgang. Vi er nød til ikke at klippe for tæt!

Jeg har nu fået den idé at klippe side grene af og plante efeu mellem stammerne så der vokser en smuk efeuhæk op!

På den ene side vender hækken ind mod et friområde og der kan jeg jo lade lærke hækken vokse. Så undgår jeg vel at mit »stakit« går ud når min flotte efeu hæk er vokset op!

Kan man dette og hvilken type efeu skal man købe til hæk?

Med venlig hilsen
Annelise Debois, august 2016

Svar

Jeg har læst dit spørgsmål nogle gange, hvis jeg forstår dig ret, går din ide ud på at skære nogle eller alle sidegrene fra og danne ny hæk via efeu.

Du kan om alle omstændigheder godt få efeu til at kravle op i stammerne, men de skal jo have noget at »hæfte« sig fast på for at kravle op i ting. Så du kan ikke lave en tæt hæk, hvis du klipper alle grene af og der kun står de »rå« stammer tilbage. Jeg kan godt være i tvivl om at du får en tæt og pæn hæk ud af det og du skal nok også være villig til at vente 2- 3 sæsoner (år), inden de for alvor vil kravle op og brede sig.

Det andet i projektet er også at man måske kommer til at opleve at den nuværende lærkehæk over tid bliver mere med taget og dermed svækket, dette kan medføre at flere af de bærende grene for den nye efeu hække, knækker og man over tid kan miste det bære element eller vil opleve delvise huller i hækken.

Jeg er i tvivl om, om du op når det resultat du gerne vil have eller om det i virkelighed er bedre at tage en »kold tyrker« og plante en ny hæk…

Hvilken type efeu du skal købe? Der er to valgmuligheder, der er en der hedder hedder Hedera helix – alm. Efeu og så findes der også en store bladet efeu som hedder Hedera hibernica ‘Hestor’, begge kan bruges som klatre planter. Man kan både købe nogle i mindre potter og nogle der allerede er trukket op på pinde og er i en 1,5–2 meters højde, men disse planter betaler man også mere for. Alt afhængig af, hvor lang din hæk er, vil jeg købe de efeu i mindre potter, da de nok skal kravle op ad over tid.

Hvis du planter en ny hæk eller har mere hæk i haven, så være opmærksom på at det er vigtigt at hækken bliver klippet, så den er bredest forneden og smaller foroven, så sollyset kan nå ned til bunden. Hvis man klipper sin hæk helt lige, kommer man over tid udfor at hækken vokser kraftigt foroven og skygger for bunden af hækken, dette skaber en ulige vægt og hækken vil begynde at blive bar i bunden.

Håber dette kan hjælpe dig videre på vej til at lave en ny hæk…

Med venlig hilsen
Carina Bruun
Planteskolegartner, www.carinabruun.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Kan efeu laves som en ny hæk på min lærkehæk?