Lærkehæk – forbandt eller på linje?

I Norge, hvor jeg bor, er lærkehæk sjelden. Jeg mangler derfor svar på to spørsmål og lurer på om dere kan hjelpe meg.

  1. Plantes en lærkehæk på linje eller forbandt (to linjer)?
  2. Og med 3 eller 4 planter pr. meter?

Bakgrunnen for at jeg spør, er at jeg har lest på deres side at »hvis planterne får lov til at danne længere skud, vil de inderste dele blive skygget af de yderste, og hækken bliver åben.« Vil en forbandt hekk derfor bli mer åpen?

Jeg blir veldig glad om dere har mulighet til å svare.

Med venlig hilsen
Rannveig S. Holm, februar 2012

Svar

Det vigtige med en lærkehæk – som forresten må være meget velegnet i Norge – er dette: ingen grene må blive længere end 20 cm, regnet fra stammen til enden af grenen. Bliver de længere, mister de evnen til at danne nåle på det inderste stykke, og så bliver hækken åben.

Derfor er forbandt bestemt ikke nogen god løsning, for det vil netop betyde, at grenene bliver skygget over et længere stykke ud mod hækkens klippede overflade.

Normalt vil man plante 4 planter pr. meter, men dette er et tal, som gælder under danske forhold. Afhængigt af, hvor i Norge hækken skal vokse, kan det give større tæthed at plante 5 stk. pr. meter.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Arresø Pil

Flet selv pilehegnet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Hegn og hæk > Lærkehæk – forbandt eller på linje?