Hvilke slyngplante/klatreplante skal jeg bruge til et lavt hegn?

Jeg har ikke kunnet finde svar på nedenstående i arkivet, så derfor dette spørgsmål.

Jeg er ved at etablere et hegn 120 cm højt lavet af stolper med rionet, som skal omslutte mine nye ikke særlig kønne skraldespande.

Jeg vil gerne have noget grønt helst med nogle blomster til at dække hegnet og dermed skraldespandene.

Har I nogle forslag til slyngplanter, klatreplanter eller andet som kunne bruges her til den lave højde?

Planterne skal kunne dække hegnet hele året og skal derfor ikke være den slags, der skal klippes helt ned en gang om året.

Hegnet står et sted, hvor der kun er sol indtil kl 13–14, derefter er der skygge. Jorden er ret leret.

Hvornår vil jeg kunne plante planterne og hvad skal afstanden være imellem dem?

Med venlig hilsen
Elisabet, oktober 2016

Svar

Jeg kan anbefale stedsegrønne klatreplanter, storbladet vedbend, Hedera hevil ‘Helix’ eller gulbroget vedbend, f.eks. Hedera ‘Goldheart’ hvis du vil have flot løv. Begge plantes med 3 planter pr løbende meter. Stedsegrøn kaprifolie, Lonicera henryi, er også rigtig fin. Plant 1 plante pr løbende meter. Vedbend får først blomster, når den har en vis alder, stedsegrøn kaprifolie får små uanselige, men særdeles populære blomster for bierne.

Er du mest interesseret i smukke blomster, kan jeg anbefale klatrehortensie, Hydrangea anomala ssp Petiolaris, der blomstrer i juni-sept med smukke hvide blomsterskærme. Den er løvfældende, men har en interessant bark og dekorative frøstande om vinteren. Plant 2 planter pr løbende meter. Klatrehortensien vokser langsomst af de 3 anbefalede arter.

Alle de nævnte planter vil uværgerlig blive højere end 1,2m, så du vil blive nødt til at klippe dem med hæksaks i ny og næ.

Med venlig hilsen
Lone Skjødt
Havearkitekt, Grønne Glimt

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvilke slyngplante/klatreplante skal jeg bruge til et lavt hegn?