Vil rådhusvin trives på en nordvendt mur?

Jeg har en ret stor nordvendt teglmur uden vinduer, som jeg gerne vil beplante med rådhusvin. Kan den klare sig mod nord? Muren får lidt morgensol i sommertiden. Hvor meget kan en enkelt plante dække?

Med venlig hilsen
Lars Nicolai Bock, maj 2003

Svar

Rådhusvin, Parthenocissus tricuspidata, er oprindelig en skovplante og kan godt vokse hvor der er en del skygge, men den bliver uden tvivl flottest når der er mere sol, fordi den så får noget kraftigere høstfarver.

Når du skal plante, er det betydningsfuldt at gøre lidt ekstra ud af plantningen. Jorden skal løsnes, og øverst skal der være omkring 10 cm med skovbundsagtig jord. Det kan f.eks. være almindelig havejord blandet med kompost.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Vil rådhusvin trives på en nordvendt mur?