Forslag til bunddække til skrænt?

I vores have er der en niveauforskel mellem en græsplæne og terrasse (ca. 0,5–1 meters forskel). Der plejede at være et stengærde, som delte de to dele af haven. I forbindelse med anlægning af ny terrasse er stengærdet blevet fjernet. I stedet er der blevet etableret en skrænt, som går mellem græsplæne og terrasse (45 graders hældning). Planen er så at plante noget bevoksning på skrænten, som er nemt at holde. Men hvad skal det lige være?

Hvad findes der af muligheder for at etablere et bunddække på skrænten? Gerne så vidt mulig lugefri, men også gerne mangfoldig og insektvenlig. Og børnevenlig.

Jeg har fundet artiklen »Mosaiklandskabet – om bunddække« på Havenyt.dk, men har I ellers nogle anbefalinger?

Med venlig hilsen
Jeppe Hvelplund, juli 2018

Svar

Jeg har lavet tre forskellige forslag til bunddække, der passer til steder med forskellige sol og skygge forhold. Alle de nævnte planter egner sig til vilde bier, men de første to modeller er mest bi-egnede.

MODEL 1 – Hjemmehørende stauder til steder med sol i løbet af dagen og halvskygge

– Skovjordbær Fragaria vesca (40%)
– Krybende læbeløs Ajuga reptans (40%)
– Hulkravet kodriver Primula veris (10%).

Indplant små klatter eller enkeltplanter af:
Vårfladbælg Lathyrus vernus, Blåtop Molinia caerulea og eventuelt andre skovbundurter som hvid anemone Anemone nemorosa og Skovmærke Galium odoratum (10%).

Hvis I vil bryde lidt med det hjemmehørende, kan I også indplante enkelte forårsløg som skovtulipan, Dorothealilje Leucojum vernum og pinselilje Narcissus poeticus.

MODEL 2 – Hjemmehørende stauder til steder med sol
– Blodrød storkenæb Geranium sanguineum (50%)
– Knoldet mjødurt Filipendula vulgaris (10%)
– Blåhat Knautia arvensis (10%)
– Hulkravet kodriver Primula veris (10%)
– Engelsk græs Armeria maritima (10%)
– Hjertegræs Briza media (10%)

Også her kan I vælge at indplante enkelte forårsløg som krokus f.eks. vårkrokus Crocus vernus.

MODEL 3 – Mere eksotiske stauder til steder med halvskygge
– Kulsukker Symphytum grandiflorum ‘Hidcote blue’ (50%)
– Løvefod Alchemilla mollis (40%)
– Blåtop Molinia caerulea løfter lidt, og fuglene er glade for den (10%)

Her kan I indplante forårsløg som Dorothealilje Leucojum vernum eller pinselilje Narcissus poeticus.

I denne model, skal I være klar over, at kulsukker og løvefod med tiden vil kæmpe om pladsen.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Forslag til bunddække til skrænt?