Hvorfor blomstrer min løvehale ikke?

Jeg har for 3 år siden fået en staude der hedder løvehale, Phlomis, men den har desværre aldrig blomstret. Hvad kan dette skyldes? Den er plantet i almindelig havejord.B edet vender mod nordvest/nordøst.

Med venlig hilsen
Lilian Hansen, maj 2003

Svar

Der er flere arter af løvehale, men Phlomis samia er den mest almindelige. Det er en plante, som i naturen vokser i solrige områder i tør kalkrig jord. Den trives derfor bedst i en let veldrænet jord i fuld sol. Men selv om man har plantet den det rette sted, kan der godt gå et års tid inden der rigtig kommer gang i blomstringen, men derefter er den bestemt smuk og flot med gule kransstillede læbeblomster i etager.

Jeg vil anbefale dig at flytte planterne til et varmt solrigt sted. Du kan godt nå at flytte planterne her i foråret. Bland lidt grus og kalk i jorden når du planter.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor blomstrer min løvehale ikke?