Vorterod som bunddække i lavendelbed?

Jeg har et ret stort lavendelbed. Bunden er fyldt med vorterod.

Hvert forår bruger jeg oceaner af tid med at fjerne vorteroden – og det lysner selvfølgelig mellem rækker og planter, men næste år er vorteroden igen dækkende.

Nu er jeg kommet til at tænke på om jeg kan lade vorteroden blive? Som bunddække, der udover at holde andet ukrudt væk også vil spare mig for et kæmpearbejde. Vil den kvæle lavendlerne? Selvom lavendler er nøjsomme?

Det ville være en kæmpemæssig befrielse, hvis vorteroden kan blive stående. Men jeg vil ikke risikere at bedet bliver ødelagt.

Med venlig hilsen
Susanne Lund Kristensen, april 2021

Svar

Kære Susanne,

Du kan trygt sætte lugejernet til side og nyde synet af vorterodens gule blomster i dit lavendelbed.

De vil ikke udkonkurrere dine lavendler. Til gengæld vil de, som du selv nævner, som bunddække være med til at holde jorden dækket mod andet ukrudt. Som bunddækkeplanter vil de også være med til at holde på fugtigheden i jorden. I alle tilfælde indtil først på sommeren, hvor de visner væk, men hvor lavendlerne så til gengæld tager over.

Mange har forsøgt sig med at slippe fri for vorterod, men det kræver et målrettet og koncentreret arbejde med at fjerne samtlige af de små knolde – ammerødder – i flere år, hvis man skal lykkes med det.

Man kan læse mere om vorterod her >

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Vorterod som bunddække i lavendelbed?