Er guldjordbær spiselige?

Mit spørgsmål er kort og godt: Kan guldjordbær spises?

Med venlig hilsen
Martina, juni 2021

Svar

Kære Martina,

Bærrene på guldjordbær er ikke giftige, og de kan i princippet derfor godt spises.

Men der er vist ikke mange, som dyrker guldjordbær for bærrenes skyld, og det er ikke altid, der kommer bær i det hele taget. Når de kommer, er de mere smagsløse og uinteressante end de normale spisejordbær, vi dyrker i haverne.

Til gengæld er guldjordbær en fin bunddækkeplante, der hurtigt og effektivt dækker bar jord. De bedste resultat med guldjordbær opnås, når planterne står i halvskygge og i god muld. Planten breder sig med udløbere og har rodslående jordstængler. Bladene er tandede, de er skinnende og er delvis stedsegrønne. Guldjordbær har gule blomster, der er 1,5 cm i diameter. De blomstrer lige nu, men ikke i lang tid. Men det er kønt, mens det står på.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er guldjordbær spiselige?