Hvad hedder det smukke græs med det sorte aks?

Lige nu (slutningen af april) blomstrer en smuk »græsstaude« med et smukt sort aks, og limefarvede frø, som sider på en sort bund. Jeg bor i Frderiksborg amt, og amtet er begyndt at lave smukke nye rundkørsler med sedumgræsmåtter, og rundt om, udvendigt i rundkørslen er plantet de smukke ikke særligt høje græs, som har blomstret så smukt hele april. Kan ikke finde det latinske navn eller danske? Kender i en god bog om græsser?

Med venlig hilsen
Annemette, april 2004

Svar

Det græs du har set er sandsynligvis blåaks, Sesleria heufleriana. Du kan læse om denne græsart her på Havenyt.dk. Du kan også i flere numre af tidsskriftet Praktisk Økologi fra 2003 læse om græsser i natur og haver. Der findes mange bøger på engelsk om emnet, en god bog er »Ornamental Grasses« af Rick Darke.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad hedder det smukke græs med det sorte aks?