Hvad er der galt med mit staudebed?

For første gang i alle mine haveår har jeg fået »noget sygdom« ind i mit staudebed. Det er i særdeleshed geranierne der er angrebet, og det viser sig som store rødlige og brune pletter på bladene. Samtidig har jeg pludselig fået mange bænkebidere, der mæsker sig med plantens roddele.

Af svarene på angreb fra bænkebidere ser jeg, at der antageligvis er tale om angreb grundet en i forvejen påbegyndt nedbrydning af de arme geranier, og nu lider også perlekurv samme skæbne. Hvad kan der være galt – og hvis det er en svampelidelse, der kan helbredes, hvad gør jeg for at forhindre, at det spreder sig? Eller kendes der en lidelse, der angriber geranier, som f.eks. det særlige insekt jeg ved, der kan »pelse« akelejer på en nat? Jeg vælger at kassere de værst angrebne planter – det ser umådelig trist ud.

Med venlig hilsen
Ulla Gerner, juni 2002

Svar

Når en sygdom sådan griber om sig blandt planter, der ikke er beslægtede, men som står tæt sammen, må man altid søge årsagen i planternes omgivelser. I en privat have kan det formentligt ikke være luftforurening, så man må rette blikket mod jordbundsforholdene. Især ville jeg være meget på vagt over for jordens porøsitet og gødningsforhold. Kan det tænkes, at bedet er blevet gødet grundigt hvert år? Har der været meget trafik hen gennem bedet? Står planterne vådt?

De to sidste spørgsmål giver sig selv, så jeg vil nøjes med at kommentere det første i den formening, at bedet netop er blevet gødet kraftigt. I så fald skyldes problemerne i sidste ende overgødskning, og kuren mod dette forhold er at fortynde jorden med noget materiale, som kan optage den overskydende gødningskraft. Jeg vil anbefale træflis, savsmuld eller grov, svagt omsat kompost.

Det hele kan dog også skyldes, at jorden har fået tilført en skadegører, som er fulgt med noget kompost eller nedgravet affald. Kan det passe? Hvis det er tilfældet, må jorden udskiftes.

Men dyrene da? vil du spørge. Dertil er at sige, at både de og bladpletsvampene på dine geranier kun kommer, fordi planterne er svækkede i forvejen. Derfor skal du naturligvis ikke give op overfor dem. Læg nogle fugtige klude eller våde aviser ud på jorden, og saml skadedyrene op under dem hver morgen. Det vil efterhånden tynde ud i bestanden. Og hvis du så får grundproblemerne ordnet, vil de synlige tegn på svækkelse forsvinde ret hurtigt.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvad er der galt med mit staudebed?