Skal jeg klippe visne blomster af min pæon?

Jeg har klippet de visne blomster af min silkepæon og får nu pludselig bondeanger. Var det forkert? Iøvrigt – hvad er forskellen på pæoner og silkepæoner? Et spørgsmål jeg ikke har kunnet finde svar på nogle steder.

Med venlig hilsen
Kirsten Lindemark, juni 2002

Svar

Pæoner er en stor planteslægt med mange forskellige arter. Den mest kendte hos er vel bonderose, som har det botaniske navn Paeonia officinalis. Bonderoser findes så igen i forskellige sorter, i forskellig farve, med og uden duft osv.

En anden pæonart er silkepæon, som har det botaniske navn Paeonia lactiflora. Den findes også i forskellige sorter.

Pæoner er altså en stor slægt, og en art i denne slægt er silkepæon.

Angående din bondeanger, så behøver du bestemt ikke have bondeanger, fordi du har klippet de visne blomster af din sílkepæon. Det kan faktisk være meget godt at fjerne de visne blomsterstængler, fordi planten så ikke skal bruge energi på at danne frø, men kan bruge sin opsamlede energi på at få et godt rodsystem.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Skal jeg klippe visne blomster af min pæon?