Hvordan tilbereder vi en jord til et surbundsbed?

Til sommer vil vi starte på at anlægge et større surbundsbed. Kan vi putte nåletræsflis i? Og nogle træstammer, som langsomt – over 10 år – skal formulde? Vi har elme- og askestammer. Ovennævnte kunne blandes med vores almindelige havejord, en sandblandet muld, samt nogle sække rhododendron-muld.

Med venlig hilsen
Lars J. Larsen, marts 2002

Svar

Du kan sagtens gøre, som du foreslår, men både nåletræsflis og træstammer forbruger af jordens beholdning af kvælstof. Det kan let føre til, at der opstår mangel på det i surbundsbedets planter (de ældste blade bliver gule og falder af).

Problemet løses måske ved at blande den gode, lette muld i, og især hvis mulden stammer fra dele af haven, som har været gødet på det seneste. Men hold øje med de ældste blade i løbet af sommeren, og hav lidt komposteret staldgødning eller nogle håndfulde brændenælder parat som nødhjælp.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan tilbereder vi en jord til et surbundsbed?