Hvorfor blomstrer min blåregn ikke?

Jeg købte for 2 år siden en blåregn og satte ved terassen i vores nye hus. Jeg glædede mig til at se den slynge sig vidt og bredt og blomstre. For forhandleren fortalte mig, at den havde blomstret. Men jeg er blevet skuffet. Den har ikke blomstret endnu, og det er så som så med voksehastigheden. Hvad kan jeg gøre for forbedre dens vilkår? Den får både sol og regn hvor den står.

Med venlig hilsen
Lin Hansen, august 2002

Svar

Du er ikke den første, der står med en blåregn, Wisteria sinensis, der vægrer sig ved at blomstre efter plantning. For at være 100% sikker på et godt resultat, er det vigtigt at købe en navnesikker plante med betegnelsen Wisteria sinensis samt sorts-eller hybridnavn. Når det er sagt, skal det nævnes at blåregn kan være op til 7 år om at blomstre. Den skal lige etablere sig på det nye voksested og udvikle et kraftigt rodnet, hvorefter den nok skal komme i blomst. Så der er ikke andet end at væbne sig med tålmod.

Det er fint, at du har plantet i sol, planten trives bedst på en solrig og gerne sydvendt plads med næringsrig jord. Så god pleje og evt. lidt gødning løser problemet hen af vejen.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvorfor blomstrer min blåregn ikke?