Skal tobakspibeplanten skæres ned om efteråret?

Med venlig hilsen
Tommy Henriksen, august 2002

Svar

Tobakspibeplante skal ikke skæres ned. Den vil kun blive flottere og mere dækkende med årene hvis den ikke beskæres. Hvis man synes den har nogle grene som stritter »forkert« kan man fjerne dem, og det bedste tidspunkt at gøre det på er august–september.

Hvis man har en tobakspibeplante, som er blevet meget grim eller skelettet den vokser op af er gået i stykker, kan man skære den helt ned om vinteren – d.v.s. ca. et par cm over jorden. Allerede det kommende forår vil den blive flot igen og efter 2–3 år vil den have nået samme højde som før nedskæring.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Skal tobakspibeplanten skæres ned om efteråret?