Hvordan får man bedst frø af bonderose til at spire?

Jeg har frø fra min bonderose, hvordan sår jeg dem og hvornår?

Med venlig hilsen
Karen Cilleborg, oktober 2005

Svar

Hvis man vil så bonderoser, er det bedst at så, medens frøene endnu er friske. De skal sås udendørs og dækkes med ca 1,5 cm sand/grus. De vil så spire næste forår, men ofte med et ringe resultat, og nogle af frøene vil sikkert først spire året efter.

Er det tørre frø, er det noget mere usikkert og besværligt, da de kræver skiftevis kulde- og varmeperioder. Hvis man sår dem udedørs uden at gøre noget, kan der gå op til 4 år, inden de spirer. Men hvis man sår dem i en kasse og tager dem ind i varmen i en periode (2–3 uger), derefter i kulde udendørs, så ind igen, for til sidst at stå udendørs om foråret, når de skal spire, så kan man være heldig at nogle spirer det første år, andre årene efter og nogle slet ikke.

Det er altså bedst at så friske frø. Hvis frøene er høstet fra hybridplanter, så vil frøene ofte være golde.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Hvordan får man bedst frø af bonderose til at spire?