Er det normalt at Brugmansia taber blade om vinteren?

Jeg har en Brugmansia, som jeg har taget ind – den står et godt tørt og lyst sted i gangen, men den taber alle bladene. Skal den gøre det, eller hvad gør jeg forkert? Jeg vil meget gerne have at den skal overvintre.

Med venlig hilsen
Majbritt Deleuran, november 2005

Svar

Jeg er sikker på, at din Brugmansia vil klare sig godt gennem vinteren. Det er altid godt at holde plantejorden på den tørre side, men lidt vand behøver planten af og til.

Grunden til, at den taber bladene er mest sandsynligt pga. lysmangel. Selv i drivhus i fuld vintersol kan dette være et problem. Desuden så har Brugmansierne i deres hjemland en art naturlig hviletid her i december–januar, men allerede i marts kommer planterne som regel stærkt igen med frodigere vækst.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar til noget.

Med venlig hilsen
Tonny Surrow-Hansen
Brugmansia Danmark

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Staudemarken

Stauder i potter.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er det normalt at Brugmansia taber blade om vinteren?