Min Brugmansia blomstre ikke, hvad gør jeg forkert?

Jeg har i flere år plantet Brugmansia ud i krukke på sydøstlig tagterrasse. De bliver høje men taber de fleste af bladene og jeg ser aldrig en blomst. Kan den tåle fuld sol til ved 18 tiden? I år har jeg købt frø.

Jeg håber meget på svar, Det irriterer mig at det ikke lykkes da jeg aldrig har problemer med andre planter

Med venlig hilsen
A.Broberg, marts 2016

Svar

Den manglende blomstring kan skyldes, at du vander dine Brugmansia for meget. Det resulterer i, at planterne forbliver vegetative. Lad pottemulden tørre godt ud mellem hver vanding. Det fremmer dannelsen af blomsterknopper. Når blomsterknopperne er synlige, skal planterne vandes godt og må ikke længere tørre ud, for så kan de tabe knopperne. I samme periode skal planterne gødes regelmæssigt. Brugmansia skal placeres så lyst og lunt som muligt og beskyttes mod vind. Den kan godt tåle fuld sol ved 18-tiden på din tagterrasse.

Med venlig hilsen
Dorte K. Rhode Nissen
Biolog med speciale i botanik, Nissen Consult

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Plantekummer og tønder i robinietræ

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Altan og tagterrasse > Min Brugmansia blomstre ikke, hvad gør jeg forkert?