Skal man gøde plænen, hvis man ikke fjerner afklippet?

Vi har nu fået en bioklipper til vores græsplæne. Vi har ladet os fortælle, at det nu ikke mere er nødvendigt, at give plænen gødning. Er det rigtigt?

Med venlig hilsen
Anny Schmidt, Varde, september 2002

Svar

Hvis man ikke længere fjerner materiale fra plænen, vil der efterhånden indstille sig en balance mellem det, som er i de levende græsplanter, og det som er under omsætning i jorden.

Men sandt at sige vil der altid ske en vis udvaskning fra græsplænen, sådan at den ad åre bliver præget af knaphed på ét eller flere gødningsstoffer. I den situation er det plæneejerens valg, om man vil finde sig i en plæne med en stigende mængde andre planter (= ukrudt) og et lidt gulligt udseende, eller om man vil have den toptunede, overgrønne golfbane, som er standard mange steder. I sidste tilfælde bliver det nødvendigt at gøde igen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Skal man gøde plænen, hvis man ikke fjerner afklippet?