Er pæoner vinterhårdføre?

Jeg er en ganske ny haveejer og har anskaffet mig nogle pæoner. Jeg har ikke helt fat i om jeg kan plante dem nu, og om de kan stå ude om vinteren? Det drejer sig om ‘Sarah Bernhardt’, ‘Alex Flemming’, ‘Serebrenyi Velvet’ og ‘Nadia’.

Med venlig hilsen
Vivi, september 2002

Svar

Der findes utrolig mange forskellige arter og sorter af pæoner, og stort set alle sorter på det danske marked er helt hårdføre, og kan godt plantes nu inden frosten kommer i jorden. Skal man have held med pæoner, er det en god ide at plante dem i en meget luftig jord, så kom godt med grus ned sammen med planten, da det er et godt dræn som er vigtigt for dens trivsel. Selv om det i mange staudebøger står, at de skal have en næringsrig jord, er det en god ide ikke at overgøde og give dem for meget kompost. Planterne vil så blive knap så overhængende og ikke så modtagelig for sygdomme. I naturen vokser de fleste pæoner i en stenet porøs jord.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Duftende Georgin hentet hjem fra Canada.

Staudemarken

Stauder i potter.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Havearkitekt Lene Palmer

Havedesign i København og på Sjælland

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Prydhaven > Er pæoner vinterhårdføre?