Hvad gør vi ved lus i birketræ?

Mit 30 år gamle birketræ er massivt angrebet af lus. Det drysser med lus, blade og »klister« fra træet. Træet har aldrig tidligere været angrebet. Træets krone dækker spisepladsen på terassen, der ikke kan bruges, da alt og alle bliver dækket af det ulækre kryb.

Med venlig hilsen
K. Damgaard, maj 2008

Svar

Et 30 år gammelt birketræ er en stor størrelse, og jeg kan godt se problemet med de mange lus. Du er ikke den eneste, der har oplevet mange lus i birken i år; hvis det er en trøst.

Problemet er, at der åbenbart ikke er nok af alle lusespiserne tilstede for at afhjælpe problemet.

Nogle af de effektive her i foråret er musvit og blåmejse. Er der fuglekasser til disse i nærheden? Cirka 5 mejsekasser til 1000 kvadratmeter bør der være. De skal spredes ud over arealet, bør sidde i skygge og i en højde så indflyvningshullet er cirka i 1½ m over jorden. Første kuld er ved
at være på vingerne, men sæt bare kasserne op nu, hvis de da ikke er der i forvejen, for de laver mindst et kuld mere og plejer at vælge en ny kasse til næste ombæring. Husk at tømme og rengøre kasserne til vinter. Juleferien er et godt tidspunkt.

Larverne af mariehøns, guldøjer og ikke mindst svirrefluer er også særdeles effektive lusespisere. For at lokke de voksne til, skal der være blomster med nektar, som f.eks. oregano, timian, lavendel, tagetes, hjulkrone, skærmblomster, som bladfennikel og dild, morgenfruer og rigtigt mange andre af vores sommerblomster eller stauder. Blomsterne bør ikke være af den fyldte slags, da det gør det svært for insekterne at komme til nektaren. Ofte er det først senere på sommeren det virkelig gør en forskel med disse
lusespisere.

Der er mange lusespisere og med en have med stor mangfoldighed af træer, buske, stauder og enårige gives der gode betingelser for et rigt insektliv. Hvis du så også sørger for at jorden altid er dækket af forskelligt organisk materiale eller endnu bedre af planter hjælper det også. Især er det vigtigt at styre sit oprydningsgen i foråret. Lad visne staudetoppe blive på så længe som muligt og knæk/klip dem i stykker og lad dem blive i bedet i stedet for at fjerne det. En god idé er at have blomster fra marts til november.

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad gør vi ved lus i birketræ?