Hvordan bruger jeg insektnet over kål?

Jeg er forholdvis ny i have-faget, og skal for første gang i år prøve at dyrke kål i køkkenhaven. Jeg vil gerne dække mine kål med insektnet for at undgå alt for mange skadedyr. Skal insektnettet være på hele sæsonen, eller er det kun i begyndelsen, efter man har plantet kålplanterne ud?

Med venlig hilsen
Winnie Jensen, maj 2008

Svar

Ved at dække dine kålplanter med insektnet fra den dag, du planter dem og hele sæsonen, undgår du helt angreb af skadedyr. Du skal være opmærksom på, at alle kanter skal slutte helt tæt, og at der ikke må være huller i nettet. Jeg plejer at grave cirka 20 cm af netkanten ned og har altid brugt fiberdug, både til gulerødderne og kålen, uden problemer. Fiberdugen har bare ligget over afgrøden uden brug af buer; der skal være rigeligt af den, da planterne jo vokser i højden og løfter dugen efterhånden.

Nu har jeg så hørt, at kål som broccoli kan have en tendens til at få skimmel i hovederne der, hvor dugen rører, så det er bedre at bruge bionet, som er mere luftigt. Bionet er også stivere og skal sættes på buer. Du kan lave nogle glimrende holdbare buer af elektrikerrør. Bionet kan købes i metermål i Den Økologiske Have.

Med venlig hilsen
Hanne Søgård
Jordbrugsteknolog Landskab og Anlæg, anlægsgartner og konsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan bruger jeg insektnet over kål?