Kan jeg udrydde de røde liljebiller?

Er det muligt at udrydde/undgå de orangerøde liljebiller? Jeg har indtil nu »fisket« dem ud på fliserne og trådt på dem!

Er der noget, de ikke kan lide?

Med venlig hilsen
Lis Simonsen, april 2010

Svar

Du har faktisk gjort det helt rigtige – indsamlingen er vigtig. Men jeg tror ikke du helt kan udrydde dem, men det er muligt ved en daglig indsats med indsamling af biller og knusning af æg på bestemte tidspunker på året at minimere antallet. Både de røde biller og rødorange æg på bladenes underside er jo heldigvis lette at få øje på – godt de ikke er grønne. Larverne er derimod grågrønne og sværere at få øje på, mens pupperne er røde.

Liljebille

Liljebillen er let at kende og få øje på med den røde farve. Foto: Karna Maj

Du kan læse mere i artiklen Liljebille, som ligger i vores Database med plantesygdomme og skadedyr. Heri er der anbefalinger både med hensyn til at forebygge og bekæmpe liljebillen.

I databasen ligger der i øvrigt artikler over de mest almindelige sygdomme og skadedyr. Du kan søge ud fra flere kriterier, men den letteste er at indtaste plantenavnet. Så kommer der en oversigt over de mest almindelige sygdomme og skadedyr for denne art.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Kan jeg udrydde de røde liljebiller?