Hvad sker der med de visne kastanjetræer?

Vi har læst i Havenyt:

»Der er ganske rigtig nogle steder i landet alvorlige angreb af et minermøl på kastanjetræer, bl.a. på Lolland og i København. Larvernes tilstedeværelse svækker de angrebne træer.«

Men på vores køretur til Sydfrankrig så vi alle steder på turen angrebne kastanjetræer, træerne visnede, ganske som i Danmark.

Her i Brøndby og ganske mange steder i Danmark visner kastanjetræerne. Og det er så synd – allerede i forsommeren så mange træer miserable ud.

Er der håb forude, at disse angreb af minermøl vil stoppe?

Med venlig hilsen
Arne Madsen, oktober 2010

Svar

Lad os få rettet en udbredt fejl med det samme: De træer, som nu er angrebet af minermøllarver, tilhører alle arten almindelig hestekastanje, Aesculus hippocastanum, den med de store, giftige frugter. De er på ingen måde beslægtede med ægte kastanje, Castanea sativa, med de spiselige nødder, som heldigvis ikke er angrebet af noget totalt ødelæggende.

Når det er sagt, er angrebet bestemt ikke noget at kimse ad, men der er desværre ikke megen hjælp at hente fra naturens hånd. Tilsyneladende er der ikke fulgt nogen af minermøllets og dets larves naturlige fjender med hertil, og de er heller ikke på vej, for billedet er det samme overalt i det sydlige, centrale og nu også nordlige Europa. Der bliver næppe nogen vej uden om at fælde og brænde de svækkede træer, for hestekastanje har et ved, som er meget skørt, og syge træer taber store tunge grene til fare for folk og materialle værdier. Den rødtblomstrede hybrid, rød hestekastanje, Aesculus × carnea, bliver efter alt at dømme ikke angrebet, så man kan sikkert mange steder bruge dén som erstatning for de plagede træer.

I skovene på Balkan vokser almindelig hestekastanje sammen med forskellige arter af eg og fyr og med træer som almindelig valnød, ægte kastanje, almindelig humlebøg, tarmvridrøn, sølvlind og mange flere. På den måde bliver det besværligt for skadegørende dyr og svampe at finde frem fra et smittet træ til en ny værtplante.

Omvendt er det at kalde på problemer, når man planter så mange eksemplarer af samme art så tæt sammen i vore byer og vel at mærke så tæt uden nogen andre træarter iblandet. Man må håbe, at lærestregen er så markant, at de besluttende personer kan begribe, at man ikke ustraffet lader hånt om naturens spilleregler!

Man kan læse mere om minermøllet i artiklen Hestekastanjeminérmøl.

Skade på kastanje forårsaget af minermøl

Allerede midt i august var dette kastanjetræ næsten vissent på de nederste grene. Det eneste rigtig grønne var de umodne kastanjer. Foto: Karna Maj

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad sker der med de visne kastanjetræer?