Mit moreltræ er angrebet af lus og har hullede blade – hvad gør jeg?

Foto: Simone Sørensen

Jeg har to moreltræer i min have, og især det ene er stærkt angrebet af skadedyr. Bladene yderst på alle grene startede med blot at blive mere og mere hullede. Nu er de dog sammenrullede og ser nærmest afsvedne ud. Jeg kan se sorte bladlus på bladene, men er det blot dem, som udretter al denne ravage?

Omkring de sammenrullede, afsvedne blade har jeg observeret, at der sværmer en del brumbasser.

Hvad kan jeg gøre for at komme dette til livs? Det ser bestemt ikke kønt ud – det ene træ ser meget medtaget ud. Samtidig er jeg også bange for, at dette er noget som breder sig til andre træer i haven (mit blommetræ ved siden af har også en del huller i bladene nu). Og sidst, men ikke mindst, er jeg nervøs for om træet/træerne lider uoprettelig skade.

Hul i kirsebærblade

Det værst angrebne kirsebærtræ. Foto: Simone Sørensen

Luseefterladenskaber

De sorte kirsebærbladlus har misdannet blade og skud og har efterladt en mængde afkastede huder. Foto: Simone Sørensen

Klisterede kirsebærblade

Bladene ser helt klistrede ud. Foto: Simone Sørensen

Bud på dette ville være mere end velkomne!

Med venlig hilsen
Simone Sørensen, juni 2011

Svar

Som det så ofte sker, så er der ikke én, men tre ting på færde her:

  1. De sorte kirsebærbladlus har misdannet blade og skud og efterladt en mængde afkastede huder.
  2. Sodskimmelsvampen har invaderet lusenes sukkerrige afføring og farvet hele molevitten sort.
  3. Og endelig er der nogle snegle, som har fundet frem til den næringsrige cocktail af luseekskrementer og sodskimmelsporer. De har så ædt det hele og tilmed gnavet huller i bladene.

Men da det er lusene, som har leveret startskuddet til ødelæggelserne, er det også dem, man bør koncentrere sig om, og her bliver det let. De skifter nemlig vært, og findes snart ikke længere på kirsebærtræerne, men på nøkkerosernes og åkandernes blade. Så problemerne løser sig af sig selv, men til næste år vil det nok være en idé at spule skudspidserne på kirsebærtræerne, så snart de første lus viser sig. Almindeligt rent, koldt vand kan mindske eller helt fjerne plagen.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Mit moreltræ er angrebet af lus og har hullede blade – hvad gør jeg?