Hvad er det for store tykke hvidlige larver i drivhuset?

Oldenborre larve

En tyk og fed hvid larve. Foto: Jonna

Mon jeg kan få hjælp til at indentificere denne larve, som har invaderet vores drivhuse i mængder. Den er 3–3,5 cm lang og lidt tykkere end en blyant. Se billedet.

Med venlig hilsen
Jonna A., april 2012

Svar

Efter beskrivelsen og fotografierne at dømme må der være tale om larver af oldenborre. Det er dog mystisk, hvordan de kan være kommet ind i drivhusene. Har der mon været tilført jord udefra, eller er der brugt græstørv som kompostmateriale? Bekæmpelse bliver sikkert nødvendig, men her er det heldigt, at der findes et biologisk middel, nemlig rovnematoder. De skal helst udbringes i sensommeren, men sørg for at få dem bestilt allerede nu.

Se også disse to svar:
Hvad er det for tykke hvide larver jeg har fundet i flisbunken?
Hvad hedder de store hvide larver i jorden?

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det for store tykke hvidlige larver i drivhuset?