Hvad er det for tykke hvide larver jeg har fundet i flisbunken?

Jeg har fundet nogle 7–8 cm lange, tommelfinger tykke hvide larver med brune prikker ned langs siden og brunt hoved i min flisbunke. Jeg havde tænkt mig at bruge flisbunken til at fore bunden af mine højbede med, men er det en god ide – larverne ser ud til at være nogle rigtigt grovædere?

Med venlig hilsen
Jens Jacob Hansen, marts 2003

Svar

Hvis larverne er krumt sammenrullede med veludviklede ben, er der tale om torbistlarver, en insektgruppe med ca 90 danske arter, hvor bl.a almindelig oldenborre og træbukkene hører hjemme. Selv om størrelsen er angivet som meget stor, vil jeg umiddelbart tro, at der er tale om sådanne. Det tyder både findestedet, det brune hoved og prikkerne langs siden på. Torbister er vegetarer, og kan ganske rigtigt tage grådigt for sig i flisen, men afhængig af art og slægt kan de også gøre skade på planterødder (oldenborre). Du bør sortere dem fra, i det omfang du evner, for at undgå skader på planter og rødder i bedet.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det for tykke hvide larver jeg har fundet i flisbunken?