Blåsorte små dyr på hængepil – hvad er det?

Lus på pil

På tæt hold kan man se, at de blåsorte tingester er små dyr. Foto: Claus Reinhold

Vi har i haven en lille hængepil, eller dvs. det tror vi ihvert fald det er, det er de tidligere ejere, der har plantet den, så vi er ikke 100% sikker.

I år for ca. en måned siden opdagede vi pludselig, at næsten samtlige grene var tykkere ud mod spidsen og helt blåsorte.

Vi aner ikke, hvad det er, eller hvad det skyldes, og derfor håber vi, at I kan hjælpe med at opklare mysteriet og samtig fortælle, hvad vi kan gøre ved det.

Vi har sendt tre billeder til redaktionens e-mail adresse og her kan man helt tydeligt se, at det egentlig ligner små sorte dyr.

Lus på pilegren

De yderste dele af skuddene er besat med sorte dyr. Foto: Claus Reinhold

Hængepil

Hængepilen ser fin ud på afstand. Foto: Claus Reinhold

Med venlig hilsen
Claus Reinhold, juni 2012

Svar

De små dyr er bladlus. Det er en art, der har piletræer som deres sommervært, men arter af star som vintervært. Højst tænkeligt er lusene allerede på retur nu efter den megen regn, men ellers vil de forsvinde af sig selv hen på sensommeren.

Hvis lusene er generende, kan man bekæmpe dem med insektsæbe, som kan købes færdig, eller som man selv kan fremstille ved at lave en stærk opløsning af brun sæbe i vand. Efter oversprøjtning skal sæben blive siddende ca. 20 minutter, og derefter skal planten skylles ren for midlet.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Blåsorte små dyr på hængepil – hvad er det?