Hvad er det for hvide larver i mine højbede?

Jeg har lukkede højbede, hvor jeg dyrker grøntsager og krydderurter.Jeg bruger organisk gødning og egen kompostjord. I næsten alle bedene findes disse små hvide dyr, ½- 1mm. Larver, orme? – ingen vinger, ingen ben – de hopper ikke, snor sig en lille smule. Hvad er det? Er det skadedyr eller nyttedyr?

Maddiker af hårmyg

Foto: Inge Larsen

Med venlig hilsen
Inge Larsen, august 2013

Svar

Tak for billederne. Da larverne mangler både ben og hoved, kaldes de maddiker, og de er afkom af fluer eller myg. Da jorden er organisk gødet, er der næppe nogen tvivl om, at det er afkom af hårmyg, som netop foretrækker organisk gødet jord. De kan dog godt forgribe sig på levende, saftigt plantemateriale – især rødder, og i så fald kan de bekæmpes ved ofte gentagen kultivering af jorden.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det for hvide larver i mine højbede?