Hvem spiser mine røde ribs?

Jeg har i år kraftigere angreb af skadedyr i mine røde ribs, end jeg har set andre år. Samtlige klaser er klistret sammen, og i mange klaser er der tomme stilke. Der ligger en helt del afkastede ribs under de to buske. Sammen med de to buske med røde ribs står en busk med hvide, og de ser pæne ud.

Under buskene har jeg skovjordbær som bunddække, og jorden er ikke blevet bearbejdet siden sidste sommer. Er det en dårlig idé? Vil jeg ved jordbearbejdning eksponere så mange skadedyr for insektædere, at niveauet reduceres til det tålelige?

Med venlig hilsen
Maria Bache Andersen, juni 2014

Svar

Det lyder, som om det er fugle (solsorte?), der har været på spil. I den lange, tørre forsommer har de tørstet, og så opsøger de saftige frugter som ribs og jordbær. Det er min erfaring, at de netop undgår de hvide ribs, så det bekræfter yderligere tanken om, at det er fuglene, der er synderne.

Det med bunddækket under ribs og solbær er faktisk en meget god idé, for buskene har meget højtliggende rødder, som vil blive skadet hver gang, man laver jordbehandling.

Men sæt et skål vand ud til fuglene og hold den forsynet med rent vand hver dag, så mindskes deres interesse for bærrene.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvem spiser mine røde ribs?