Kan spindemider bekæmpes med svovlafbrænding?

Er det muligt at slippe af med spindemider i drivhuset, hvis man holder op med at dyrke de planter de lever af i en enkelt sæson?

Jeg har også hørt, at man kan brænde svovl af for at desinficere drivhuset. Kan man gøre det, når der er grønne planter derinde?

Med venlig hilsen
S. Tygesen, januar 2004

Svar

Spindemider kan leve på mange forskellige planter, og på ukrudt i drivhuset. Hvis huset står tomt i en vækstsæson, er der gode chancer for at angrebene bliver mindre eller forsvinder den følgende sæson. Der er dog ingen sikkerhed, da spindemider kan flyve ind i væksthuset året efter, altså komme med vinden gennem de åbne vinduer. De spinder en tråd på varme forårs/sommerdage, og lader sig føre mange tusinde kilometer væk fra hvor de kom.

Svovlfordampere eller andre former for tilført svovl har en hæmmende effekt på visse svampesygdomme, især meldug. Der er dog ingen dokumenteret effekt på spindemider. Afbrænding af svovl kan derfor ikke anbefales.

Med venlig hilsen
Erik Hansen
Biolog, EWH BioProduction

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Kan spindemider bekæmpes med svovlafbrænding?