Hvad kan der gøres ved meldug på vin?

Min »gamle« mor på 87 år bor alene i en lille landsby. Hun har talt med en planteskole om et problem, hun har fået for nu 2 år siden. Der dannes et skimlet lag på vinrankens blade. Der dannedes et vist nok lysegråt lag på hele vinen. Planteskolen mener, det må være kartoffelskimmel. Hvis det forholder sig sådan, hvad kan/skal der så gøres.

Med venlig hilsen
Erland Kristensen, april 2002

Svar

Det mest sandsynlige er, at vinplanten har meldug. Som navnet siger ligner det et lag puddermel på planten. Meldug opstår let hvis følgende to forhold er til stede i drivhuset:

  • Tør jord, så planten tørrer ud. (Vand af og til).
  • Fugtig luft. (Luft mere ud, lad døre og vinduer stå konstant åbne).

Så man må starte med at afhjælpe med lejlighedsvanding og voldsom udluftning, inden meldugangrebet sætter ind. De fleste havedrivhuse er rigeligt varme til tomater og vin, selvom alle døre og vinduer står åbne det meste af sommeren.

Sprøjtesvovl har en god præventiv virkning imod meldug. Sprøjtesvovl er harmløst for miljøet, og må bl.a. benyttes som mikronæring. I øvrigt er sprøjtesvovl godkendt til bekæmpelse af meldug og andre svampesygdomme i økologiske frugtplantager. Desværre kan det være svært at få fat på. Der er også rapporteret om, at en lang række andre midler som skummetmælk, vandglas, olie osv. har en effekt mod meldug. Det er vigtigt, at den sprøjte, man benytter, arbejder med stort tryk.

Man kan også plante en ny vinplante, som er resistent mod meldug. Her kan jeg anbefale ‘Scuyler’, ‘Himrod’ eller ‘Vanessa’, der alle tre er delvis resistente mod meldug og fås i de fleste havecentre. I min forsøgsvingård i Avedøre har jeg også sorter, som er højresistente mod meldug, men de fås ikke i havecentrene.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Plantesygdomme > Hvad kan der gøres ved meldug på vin?