Hvad er det for spind i mine træer?

Jeg bor i et boligkompleks med mange løvbærende træer i området. I år kan man se, at især røn, men nu også andre træer, er hårdt angrebet af noget, som nærmest pakker træet ind i et spind. Selv stammerne er dækket af et silkeagtigt lag af spind. Ned fra træerne hænger tynde tråde med enkelte eller klaser af sorte larver på ca. 2 mm i tykkelse og ca. 15 mm lange. Larverne myldrer desuden rundt på jorden og sidder rundt omkring på døre og mure. Træerne er næsten uden blade og ser helt grå ud. Hvad er det for noget?

Med venlig hilsen
Ella Villadsen, juni 2002

Svar

Det lyder sandelig ikke rart! Der er sikkert tale om snareorme, som er spindemøllenes larver. Der er flere arter af møl, og de har lidt forskellige værtsplanter. Det ser derimod ganske ens ud, når de overfalder et træ, og din beskrivelse svarer meget godt til dette billede. Kuren er enkel, men temmelig besværlig: tag en stiv kost og riv spindene i stykker med den. Spul derefter træerne igennem, og lad fuglene tage sig af de sidste larver i de ødelagte spind.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det for spind i mine træer?