Hvordan laver man et metalsneglehegn?

Hvor kan jeg finde en beskrivelse af et metalsneglehegn, så jeg selv kan bukke det?

Med venlig hilsen
Gitte Tjørnehøj, oktober 2001

Svar

Sneglehegnet kan du se opstillet i Den Økologiske Have i Odder. Men der er folk, som selv har fremstillet det eller fået en lokal smed til at bukke det. I dag kan man dog købe sneglehegn flere steder. Vær opmærksom på, hvor skarp kanten er, der stritter ud ad, da man let kan skære sig på en skarp kant. Find forhandler i Forhandlerguiden.

Principperne i sneglehegnet har en læser, som boede i Schweiz beskrevet i en artikel i tidsskriftet Praktisk Økologi allerede i 1990. Her er beskrivelsen:

Hvis nogen har virkelig snegleplage, kan jeg anbefale følgende absolut »biologiske« løsning, som bruges af mange havefolk i Schweiz med op til 100% virkningsgrad.

Sneglehegnet laves af galvaniseret jernblik 0,8 mm tykt. Det har et knæk som et 1-tal med en 55° vinkel mod ydersiden og er 30 cm højt, heraf 10 cm nedgravet. Knækket er 6 cm langt. (Redaktionen: man skal være opmærksom på, at man kan skære sig på kanten, der stritter ud).

De enkelte elementer kan være 1–2–3 m lange og sættes i forlængelse af hinanden med 10–20 cm overlapning. Hjørnet er vigtigt, da der ellers opstår en indgang. Ligeledes må græsstrå ikke vokse op og danne en bro. Bedst er det at hakke en sti udenom hegnet og strø frisk savsmuld/høvlspåner. Dise hæmmer væksten af ukrudt og græs og ser sammen emd hegnet smukt ud som afgrænsning af haven.

Hegnet er en dyr løsning ved anskaffelse, men en løsnisng én gang for alle, da det er uopslideligt og kan medtages ved evt. flytning. Det/de første år efteropstillingen skal sneglene indsamles om foråret og smides udenfor, indtil bestanden er reduceret til en tålelig balance.

Efter opstilling af sneglehegn i foråret 89 og 2 ugers flittig afsamling inden såning, forblev min gulerodssåning for så vidt uskadt, at jeg for første gang har haft gulerødder. Uden sneglehegn ville dette have været utænkeligt uden indsats af sneglegift. Dette forår har jeg endnu ikke set snegle i haven i modsætning til udenfor. Sneglene kan ikke mestre denne stejle vinkel. Skulle det lykkes de mindste, kan det forhindres med en stribe brun sæbe oppe i knækket. Brun sæbe bevirker også, at hegnet bliver effektivt mod de små, nøgne snegle på 1–2 cm.

Du kan læse mere om sneglebekæmpelse i artiklerne Sneglebekæmpelse i praksis og Snegleæg i hobetal

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan laver man et metalsneglehegn?