Er det porremøl, der æder porrerne indefra?

Er det ikke tiden for porremøl her omkring 1. august? Hvordan kan man undgå dem?. Er det en lille larve, der æder porren indefra, og hvornår er den kommet, hvis den er der nu?

Med venlig hilsen
Anny Schmidt, juli 2002

Svar

Det er møllets anden generation, som netop er på vej i disse dage, der gør den største skade. Larverne gnaver sig ned mellem porreplanternes blade og lever ved at udhule stokken. Det bedste forslag er, at man dækker sine planter med fintmasket net (fiberdug), så de går ram forbi, når næste angreb skal sættes ind. Egentlig bekæmpelse er meget vanskelig, så prøv i stedet at skjule porrernes lugt ved at plante dem mellem en tæt bestand af f.eks. selleri til næste år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Er det porremøl, der æder porrerne indefra?