Hvad er det for et lille brunligt insekt i roserne?

Mine roser er her først i august hjemsøgt af et ca. 3 mm lille aflangt brunligt insekt, som i tusindtal sidder primært i blomsterne, som derefter er spist efter ganske få dage. Vi har ligeledes iagtaget at selvsamme insekt spiser al kløveren i græsplænen, ligeledes er lathyrusen spist.

Vi har ikke set insektet i urtehaven eller drivhuset. Kan I hjælpe mig med navnet på insektet og evt en mulighed for at komme af med det?

Med venlig hilsen
Steen Sogaard, august 2002

Svar

Det må være trips eller tordenfluer, der er på færde. De er ganske ødelæggende, men som regel fortager problemet sig hurtigt af sig selv, og sandsynligvis er det allerede overstået, når dette svar bliver offentliggjort.

Så det drejer sig om tålmodighed og om at have en varieret have med føde og skjul til de mange naturlige fjender, der kan leve af tripsene.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

  • Trips
    Skadedyr og plantesygdomme > Bladlus og tæger

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvad er det for et lille brunligt insekt i roserne?