Virker tallerkensmækkere også mod mellus på friland?

Jeg har læst her på Havenyt.dk, at tallerkensmækkere er gode til at holde hvide fluer væk i drivhus. Virker de også udendørs? Findes der andre gode råd? Er der noget, der kan gøres nu – udendørs, eller er skaden der mindre?

Jeg spørger, fordi jeg har aldrig før har oplevet et sådant væld af hvide fluer i min køkkenhave, som jeg gør nu efter ferien. Det er især i den skvalderkål der er i kanten af bede og som er kommet i løbet af sommeren (og som jeg har undladt at fjerne siden juni), fordi jeg håbede at fluerne så blev der, og ikke flyttede til jordbær og bønne, hvor de også er nu.

Med venlig hilsen
Lise Buch, august 2002

Svar

Mine erfaringer er kun gjort i drivhuset, hvor jeg i de sidste ca. 10 år ikke har set en hvid flue (mellus), efter at jeg hvert år har tallerkensmækkere, Tropæleum lobbianum, mellem tomaterne, og altid henne ved døren.

Om det virker på friland, ved jeg ikke, men her er tallerkensmækkere heller ikke lette at styre, da de hen på sommeren overvokser afgrøderne, bortset fra høje afgrøder som rosenkål og majs.

Jeg har også skvalderkål og har ikke set mellus her eller andre steder i år, så du er nok bare uheldig, at de har opformeret sig så kraftigt i år i din have på skvalderkål.

Vi er så langt henne på året, at du ikke kan nå at så tallerkensmækkere. Hvis du allerede har nogle i haven og nænner det, kunne du jo lave et eksperiment med at lave udtræk af nogle blade og sprøjte det over jordbærrene, hvor skaden er størst på længere sigt. Hvis det virker, må du gerne melde tilbage. Jeg har ikke set det anbefalet nogen steder. Derimod anbefales det at sprøjte med rejnfanudtræk mod mellus (300g friske blade til 10 l vand – bruges ufortyndet). Jeg tror ikke, du skal sprøjte det på bønnerne, som du skal spise. Husk at man ikke må sprøjte med planteudtræk i solskin, da det kan svide bladene.

Skadevirkningerne er ikke kun at mellusene suger på bladene, men også at de udskiller honningdug, og der heri vil vokse sodskimmel.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Virker tallerkensmækkere også mod mellus på friland?