Er det for sent at bekæmpe gåsebiller med rovnematoder i august?

Vi har nu med gru, opdaget at vores græsplæner er angrebet af gåsebiller, da vi er begyndt at kunne hive græsset op, nogle steder, uden større besvær. Vores spørgsmål er nu: Er det for sent med rovnematoder her i august? Kan gåsebillerne sprede sig på plænen? Kommer de igen næste år? Hvor hurtigt virker rovnematoder?

Med venlig hilsen
Carl Hansen, august 2002

Svar

Det er ikke for sent med nematoder, da de straks angriber larverne, formerer sig inden i dem og etablerer angreb ud fra kadavrene på nye larver til næste forår. Som nævnt tidligere vil der komme nye angreb på plænen, så længe den er indbydende for æglæggende hunbiller (og det er den, når jorden er tør og sandet).

Ingen kan svare på, hvor hurtigt nematoderne virker, for sådan er det med naturlige bekæmpelsesmidler: de er ikke 100% effektive, og deres virkning afhænger af en række forskellige forhold i miljøet omkring dem.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Er det for sent at bekæmpe gåsebiller med rovnematoder i august?