Hvordan kommer der larver inde i hasselnødderne?

Vi har et hasselnøddehegn, som omgrænser vores køkkenhave. Sidste år observerede vi i enkelte nødder, at der var en mælkehvid larve eller mide ca. 5 mm lang. Der var ikke hul på nødden. I år er det da helt galt. I rigtig mange af vores nødder er der den famøse larve.

Har I en god forklaring på, hvordan en larve kan være i en lukket nød.

Med venlig hilsen
Marianne Westergaard, september 2005

Svar

Jeg har også bemærket, at der er mange nødder med de hvide larver, som er nøddesnudebillens larver, her i september 2005. Du skal være glad, når du når at finde dem, inden de gnaver sig ud af nøddeskallen, da du så kan tilintetgøre dem, inden de kravler ned i jorden og gemmer sig. Forklaringen på larven inde i nødden kan du læse her:

Livscyklus for nøddesnudebillen: Der dannes nye generationer hvert 2., 3. eller 4. år. De voksne som eventuelt udklækkes efter kun 1 år, overvintrer i puppehylstret i jorden endnu et år. De kommer så frem i foråret det følgende år. Larver, der har ligget i dvale i jorden i 2 eller 3 år, forpupper sig i jorden. De udklækkes det følgende forår, hvor de parrer sig og lægger æg i nydannede hasselnødder, som er 8–12 mm i længden. Hver hun lægger mellem 25 og 30 æg, og der går 8–10 dage, før larven kommer frem. Når den har forladt nødden, graver den sig ned i 10–15 cm dybde lige under de angrebne buske. Her ligger den i dvale mellem 1 og 3 år, før den forpupper sig. Det følgende forår kommer de voksne frem, parrer sig og lægger æg.

Du kan i vores database med skadedyr og sygdomme læse resten af artiklen om nøddesnudebillen. Her er også forslag til, hvad I kan gøre for at minimere problemet.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvordan kommer der larver inde i hasselnødderne?